PC Superstara

Tietotekniikkaa aikuisille

Istutko liikaa tietokoneella?

Mitä haittaa liiasta tietokoneella istumisesta voi olla?

Nykyisin puhutaan paljon siitä, kuinka liika tietokoneen edessä istuminen tai liika älylaitteiden tuijottaminen saattaa aiheuttaa erinäisiä haittoja ihmiskehoon. Onneksi haittojen ehkäisystä myös puhutaan paljon ja haittoja pyritään erilaisilla keinoilla vähentämään niin työpaikoilla kuin vapaa-ajallakin.

Ergonomia

Ne, jotka työkseen joutuvat paljon tietokonetta käyttämään ja istumaan pitkiä aikoja tietokoneen äärellä, ovat ilman mutta riskiryhmää. Liiallisen istumisen sanotaan olevan vaarallista ja kyllähän väitteeseen kannattaakin uskoa.

Ergonominen tuoli
Hyvällä tuolilla voit vaikuttaa ergonomiaasi

Monella on tapana istua hieman ryhti kumarassa ja tuijottaa tietokoneen näyttöä hieman pää kallellaan johonkin suuntaan. Eihän se ole ongelma, jos tietokoneella istuu noin kaksi tuntia viikossa kyseisessä asennossa. Jos kuitenkin istuu kyseisessä asennossa kahdeksan tuntia päivässä, viisi päivää viikossa ja kaksi tai kolmekymmentä vuotta putkeen. Vähempikin määrä aiheuttaa niska-hartia-seudun kipuilua, joka pidempikestoisena eskaloituu ja aiheuttaa kipuilua koko kehossa.

Ergonomiasta kiinnostuminen ja ergonomiakoulutuksiin osallistuminen onkin erityisen tärkeää useita tunteja tietokoneen ääressä työskenteleville. Vaikka alkuun ergonominen työasento tuntuu todella hankalalta ja vaikealta, kannattaa siihen kuitenkin opetella. Saat säästettyä niin omaa kehoasi kuin mieltäkin pidemmälle suunnatessa.

Huono työtuoli ja työpöytä

Huonoilla työvälineillä saa aikaan myös omalle keholleen hallaa pidemmällä aikavälillä. Vaikka vanha ja rakas työtuoli olisi kuinka tärkeä tahansa, kannattaa tutustua uusiin vaihtoehtoihin, jos joudut tuolilla useamman tunnin päivässä viettämään. Samoin huomiota kannattaa kiinnittää pöydän korkeuteen ja siihen, että työpöydällä on riittävästi tilaa työskentelylle.

Nykyisin suositellaankin vähentämään istumista ja useissa työpaikoissa työntekijöiden käytössä on sähkösäätöiset työpöydät, jotta jokainen työntekijä saa pöydän säädettyä helposti itselleen sopivaksi. Istumista kannattaa vähentää ja jos vain mahdollista, niin osa työpäivästä kannattaa olla jaloillaan. Miksi? Pitkään istuessa verenkierto ei toimi niin kuin pitäisi ja sen huomaakin jalkojen turvotuksesta ja puutumisen tunteesta kehon eri osissa. Jos siis tuntuu siltä, että selkä alkaa puutua ja jalkoja turvottamaan, kannattaa nousta ylös. Jo seisomaan nouseminen edesauttaa verenkierron normaalia toimintaa, puhumattakaan pienestä jumppatuokiosta.

Jos työvälineet vain mahdollistavat seisoma-asennossa työskentelyn, kannattaa sitä toteuttaa edes osan aikaa päivästä. Työpöydän nostaminen riittävän korkealle tai työpisteen vaihtaminen kannattaa, jotta työpäivän pitkä istuminen ei tunnu niin puuduttavalta. Jos seisaaltaan työskentelyyn ei ole mahdollisuutta, kannattaa työpaikalle pyydystellä uutta hyvää työtuolia, jonka avulla työskentelyasennosta saa mahdollisimman ergonomisen.

Keho ei tykkää

Usein sanotaan. että liike on lääke, ja kyllähän se pitää paikkansa. Pitkään aloillaan istuttuaan, ei jaksaisi enää juurikaan lähteä liikkeelle. Pitkään istuminen johtaa siis enenevään istumiseen. Ja kuten mainittu, keho ei istumisesta pidä.

Vaikka työpäivän jälkeen tekisi mieli istua aloilleen sohvalle ja nostaa jalat kohtia kattoa, kannattaa pohtia voisiko lähteä ulos edes puolen tunnin kävelylle. Jo puolen tunnin kävelystä keho kiittää. Verenkierto saa jälleen uutta vauhtia ja toimii normaalisti, nesteet lähtevät kehossa liikkeelle ja turvotukset vähenevät. Sen lisäksi sydän ja hengityselimistö kiittävät pienestä reippailusta.

Pitkästä istumisesta voi myös aiheutua yksi Suomen yleisimmistä kansanvaivoista, peräpukamat. Onneksi peräpukamien tehokkaaseen hoitoon on olemassa paljon apukeinoja, mutta ei kukaan niitä varmasti itselleen tahallaan halua. Siispä tasaisin väliajoin peppu ylös penkistä ja liikettä hanuriin!

Jos vain on mahdollista, kannattaa työpaikalla lähteä esimerkiksi sopivan kävelymatkan päässä sijaitsevaan ruokapaikkaan lounaalle tai sijoittaa muita tarvittavia työvälineitä hieman pidemmälle omasta työpisteestä. Keho kiittää, kun työpäivän aikana on noustava useampia kertoja ylös työtuolista ja käveltävä tulostimen tai kopiokoneen luo.

Liiallinen istuminen ja tietokoneen ääressä istuminen aiheuttavat siis pahimmassa tapauksessa niska-hartia-seudun ja koko kehon kipuilua. Samoin elimistön toiminta heikkenee, verenkiertoelimistön toiminta hidastuu ja hengityselinten toiminta heikkenee. Liikkuessa koko keho kiittää!

Previous

Next